عالم الالعاب
اذا كنت ترغب فى المشاركه يرجا منك التسجيل أو يمكنك مشاهده المواضيع بدون التسجيل

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

عالم الالعاب
اذا كنت ترغب فى المشاركه يرجا منك التسجيل أو يمكنك مشاهده المواضيع بدون التسجيل
عالم الالعاب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب

2 مشترك

لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب Empty لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب

مُساهمة من طرف DiZaL الإثنين يونيو 29, 2009 6:50 pm

السلام عليكم

اللعبة دية قديمة اوى من سنة 1998 بس اللعبة دي ملهاش حل و على فكرة اللعبة 3D على الرغم من انها قديمة و اللعبة مش على الكمبيوتر اللعبة على جهاز اسموا الN64 دة نزل ايام الPS1 او بعدة بشوية بس جرافيكوا احلى منوا و نزلوا Emulator على الCPU بيشغل اللعبة بنفس السرعة انا عن نفسى عندى الجهاز ذات نفسوا و لحد النهاردة بلعب اللعبة و خلصت اللعبة 11 مرة و لحد الان الناس من جميع انحاء العالم بيلعب اللعبة دية و اللعبة نزلت بنفس الجرافيك على Gamecube و الNintendo Wii و الناس بتلعبها و اكيد كتير بيستغرب اية الى خلاها بالجمال دة و يمكن تكون احسن من العاب كتير نزلة جديد هنقول كل دة فى قصة اللعبة لان دة سبب شهرتها و فى مسابقة بتتعمل على موقع Gamefaq بيشوفوا مين احسن لعبة من سنة 1972 لحد النهاردة و اللعبة دية موجودة فيها و قدرت تفوز على لعبتى FF9 و FF8 و FF يعنى Final Fantasy بس طبعا لسة منزلتش ضد الالعاب الجديدة لان المسابقة لسة فى اولها و موقع Gamespot مديها score 10 من 10 ماشى عرفنا اية حكاية الN64 و تاريخ اللعبة نيجى للقصة ************************************************** ********
[size=16]the legend of Zelda Ocarina of Time

قصة اللعبة
نبدا بقصة اللعبة و دة اهم حاجة
اللعبة بتحكى عن ولد الاسم انت بتختاروا بنفسك جوة اللعبة بس هو الاسم العام المتداول بية اسموا link لانوا ظهر فى كذا لعبة بالاسم دة الولد دة كانت فى الصفات المناسبة انوا ينقذ العالم من قائد الGerudo و دول حرامية اسموا Ganondorf و دة العدو الاساسى فى كل العاب the legend of zelda بس ساعات بيحوطوا واحد مختلف علشان دة ساعات بيتهزم و بيموت فالو فى تكملة لجزء من الاجزاء بيحوطوا واحد تانى
Ganondorf او بعد لما يملك قوة الظلام المطلقة اسموا The Great King of Evil عايز يحط ايدوا على حاجة اسمها الTriforce و دية هتكلم عنها بعدين بس علشان يدخلها هى محفوظة فى منطقة اسمها الTemple of Time تحت قوة الSacred Realm بس علشان يفتح الTemple of time لازم يلاقى الThree Spiritual Stone و معاهم الOcarina of Time زى اسم اللعبة + الSong الى بتفتح الباب لان الOcarina حاجة عاملة زى الهرمونيكا كدة بيتعزف عليها بس هو مش هيعرف يخودهم فهو هيستخدم link و يخدعة علشان يقدر يخش الTemple of time
الTriforce power
طبقا للاسطورة فى تلات الهة هما العملوا الكون دة و انت هتعرف اساميهم فى اللعبة بعد معملوا الكون اتجمعوا فى حاجة اسمها الGolden Triangle و دة بيمثل ال تلات قوة و هى
Courage
و دية هتبقى مع Link علشان كدة هيقدر يكمل Quest بتاعتوا لازم يكون شجاع
Wisdom
و دية مع ال Princess Zelda و هى دية الاميرة بتاعت ارض Hyurle
ام الPower
و دية مع Ganondorf
و الاسطورة بتقول لو حد سيطر على الGolden Triangle هيبقى ليها مصيرين لو حد خير هيحول ارض Hyrule لجنة اما لو شر هيحولها لدمار و فعلان بعد ما يدخل Ganondorf الTemple of time سيطر على واحدة منهم هيقدر يحول ارض Hyrule لخراب بس هتقول ازاى زكان هو سيطر على واحدة بس هقولك لان ساعتها Princess zelda هربت و Link مش هقول اية الحصلوا خلال ماGanondorf سيطر على الTriforce of power هتعرف فى اللعبة
لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب Triforce-screenshot-zelda-ocaraina-of-time
ارض Hyurle
هى المكان الى بتدور فى اكتر اجزاء لعبة Zelda و هى فيها الCastle و دية الى ساكن فيها الملك و الPrincess zelda و الشعب
و طبعا بتكون زى عالم تقدر تتجول فية و المناطق بتتعدد من صحراء و جبال و مناطق تانية
خلال اللعبة
هتلاقى فى اللعبة اسلحة متعددة دة غير مراحل اللعبة صاعبة و كمان انك توصل للمرحلة اصعب يعنى انا علشان حافظ المراحل ممكن تاخد الواحدة فى ايدى ساعة و فى ناس الى مش عارفين اللعبة بتاخد اسبوع و ساعات شهر لو هو مش هيبوص فى Guide . اللعبة حلاوتها لما تلعبها بنفسك و متبوصش فى Guide
الرابط
لسة مش دلوقتى فى نهاية الموضوعلعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب Sleep
the legend of zelda Majora's Mask
و اية دة كمان
دية يا سيدى الجزء البعد الفات علاطول و انا حاطوة علشان دة تكملة لية و دة بعد الفات يعنى سعاتك لو عجبتك اللعبة تلعب الفوق و بعدين دة
القصة
القصة بعد الفوق و بتحكى بعد انقاذ ارض Hyrule انت راجع و كنت حزين و بدور على .....
مش هقول علشان انت بنفسك هتعرف كان هيدور على اية بعد نهاية الجزء الاول و بداية الجزء التانى فبيحصل ان فى Two Fairies بيظهروا و بيوقعوك من على الحصان الى انت راكبوا و بيجى واحد لابس Mask و هياخد منك الحاجة بتاعتك و هيسيبك بس انت هتجرى وراة.. المعروف عن الMask دة انوا فى قوة شريرة وهيقدر يتحكم فى القمرو يخلىة يضرب فى الارض بعد 72 ساعة و انت لازم تنقذ الارض فى الوقت دة بس طبعا هتكون معاك حجات هتخليك ترجع بالزمن و كمان اللعبة مش بدور فى ارض Hyrule لا بدور فى منطقة تانية اسمها Termina
اللعبة دية اصعب و مراحلها اكبر و اصعب و ناس حبت اللعبة دية اوى اوى
نظام الHealth بتاع اللعبة عموما بقلوب كل ماتخلص مرحلة بقلب.برة المراحل كل قلب متقسم اربع ارباع بتدور على الارباع دية فى اللعبة و بتخش Mini game و بتكسبهم و الارباع دية Well Hidden يعنى مخفيين كويس
قبل بقى ماحط الروابط لازم تعرف حاجتين
1-اللعبة دية جرافيكها من 1998 يعنى مش زى جرافيك دلوقتى بس جرافيكها معقول و قصة اللعبة اهم مافيها مش الجرافيك
2-تانى حاجة لو اى حاجة وقفت ماعاك فى اللعبة تقولى و انا هاساعداك علاطول
شوية صور من اللعبتين
لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب The-legend-of-zelda-ocarina-of-time-2

لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب Image002

لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب Wol_errorلقد تم تصغير الصوره بواسطة المنتدى .. لرؤية الصوره بحجمها الطبيعى , اضغط على الشريط .. المقاس الاصلى للصوره 720x480 وحجمها 26KB.
لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب 197771_20030620_screen001
الروابط
اول واحد بتاع الEmulator علشان تعرف تشغل اللعبة
http://www.emulator-zone.com/doc.php/n64/project64.html

هتنزل اللعبتين و تعمل Extract و بعد كدة تعمل Setup للEmulator و تظبط الكنترول على مزاجك من option و ظبط الجرافيك يعنى تعلية على الاخر هو مش هيفرق اوى بس علية و تشغل اللعبة انك تضغط على File و تختار Open Rom و تختار مكان اللعبة
اما تيجى تعمل Save Game دة بيبقى من جوة اللعبة انك بتفتح الMenu من زرار Start و دة بتظبطوا من الكنترول و تضغط B و بعدين Yes و دة كلوا من جوة اللعبة
الControl
انا هقولك على الزراير و انت ظبتها بنفسك انا هقولك زى ماموجود على Controller بتاع الN64
A- الِAction Button يعنى بتفتح بية الابواب و الصناديق و كدة و دة مهم جدا
B - زرار الضرب
الFour C button - دول اربع زراير التلاتة الهما الشمال و تحت و فوق دول بتحت فيهم اسلحتك و الى فوق دة بتاع الكاميرا
R - دة بتصد بية
Z - بتنشن بية
زراير الحركة متظبطة على الاسهم بس لو عايز تظبطها هتلاقيها تحت حاجة اسمها Analog Stick
فى النهاية ارجو ان الموضوع يكون عجبكوا و السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
[/size]
DiZaL
DiZaL
مشرف قسم الالعاب الاون لاين

لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب Empty رد: لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب

مُساهمة من طرف The-Hell الثلاثاء يونيو 30, 2009 8:10 pm

كنت اسمع عن هذه اللعبه قديما
و لكن من الذين جربوها يبدو أن قصتها حلوه و لكنها من الالعاب التى تعتمد على النظام الكرتونى قليلا
على العموم شكرا على الموضوع الجميل
تقبل مرورى أخى :zip:
The-Hell
The-Hell
مدير المنتدى
مدير المنتدى

http://arab.ogameking.com

لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب Empty رد: لعبة قديمة لكنها تركت بصمة فى عالم الالعاب

مُساهمة من طرف DiZaL الأربعاء يوليو 01, 2009 3:12 am

The-Hell كتب:
كنت اسمع عن هذه اللعبه قديما
و لكن من الذين جربوها يبدو أن قصتها حلوه و لكنها من الالعاب التى تعتمد على النظام الكرتونى قليلا
على العموم شكرا على الموضوع الجميل
تقبل مرورى أخى :zip:

شكرا على الرد يا جميل
DiZaL
DiZaL

- مواضيع مماثلة